Wycieczka klas piątych do Krakowa

22 listopada klasy piąte pod opieką wychowawczyń: Kamili Talar oraz Moniki Kudłacik uczestniczyły w wycieczce autokarowej do Krakowa. Mimo iż poranek przywitał uczestników wyjazdu chłodną zimową aurą, w autobusie jadącym w stronę stolicy Małopolski panowała gorąca i radosna atmosfera. Wszyscy uczniowie z niecierpliwością bowiem wypatrywali atrakcji, czekających na nich w podwawelskim grodzie.

Po dotarciu na miejsce, piątoklasiści, prowadzeni przez sympatyczną panią przewodniczkę, swoje kroki skierowali na Rynek Główny. To właśnie tam znajdują się Podziemia Rynku Głównego, będące jednym z oddziałów Muzeum Historycznego Miasta Krakowa. Ta niezwykle ciekawa ekspozycja powstała w wyniku pięcioletnich wykopalisk archeologicznych. Turyści zwiedzający obiekt podziwiać mogą fragmenty XIV-wiecznych brukowanych dróg, wielu budowli, a nawet pozostałości średniowiecznego systemu wodociągów. Wystawę uzupełniają także liczne przedmioty codziennego użytku. Muzeum wyposażono ponadto w interesujące interaktywne mapy oraz projektory, ekrany dotykowe, a nawet hologramy. Doskonałym uzupełnieniem zwiedzania jest również multimedialna inscenizacja pt. Legenda krakowska, opowiadająca o początkach miasta, królu Kraku i smoku wawelskim.

Wizyta w tym niesamowitym miejscu stanowić może zatem swoistą podróż w czasie, pozwalającą poznać historię Krakowa, począwszy od małej osady, aż do jednego z najważniejszych miast w Polsce i Europie. Ekspozycja muzealna wywarła na piątoklasistach bardzo duże wrażenie i urzekła ich nie tylko mnogością zbiorów, ale też nowoczesnym sposobem ich prezentacji.

Opuściwszy placówkę, grupa udała się na niedługi spacer, którego celem było Centrum Nauki i Zmysłów WOMAI, stanowiące drugi punkt programu wycieczki. Po drodze uczniowie mijali różne ważne zabytki, takie jak Sukiennice, słynny pomnik Adama Mickiewicza, Bazylika Mariacka, Brama Floriańska czy też Barbakan. Przy każdym z tych miejsc pani przewodniczka starała się przekazać dzieciom garść najważniejszych informacji dotyczących obiektu. Spacer pozwolił piątoklasistom na nieco lepsze poznanie stolicy Małopolski, jednakże już wkrótce oczom uczestników wycieczki ukazało się tak bardzo oczekiwane interaktywne centrum nauki.

Wizytę w WOMAI uczniowie rozpoczęli od udziału w pokazie eksperymentów chemicznych. Podczas tej niesamowitej lekcji obserwowali liczne doświadczenia, badające siłę ciśnienia, ognia i reakcji chemicznych w praktyce. Poznali także podstawowe pojęcia z dziedziny chemii, a w trakcie pokazu sami wzięli udział w niektórych eksperymentach. Należy podkreślić, iż przez całe zajęcia prowadzący dbał nie tylko o bezpieczeństwo uczniów, ale także zachęcał dzieci do zadawania licznych pytań, dzięki czemu piątoklasiści w znaczący sposób wzbogacili swoją wiedzę. Grupa opuściła zatem niezwykłe laboratorium w doskonałych humorach, skutecznie zachęcona do dalszego pogłębiania wiadomości z dziedziny chemii.

Po krótkiej przerwie nadszedł czas na drugi etap wizyty w  Centrum Nauki i Zmysłów WOMAI. Tym razem uczniowie wzięli udział w wystawie pt. W stronę ciemności. Jej zwiedzanie składa się z trzech elementów. Podczas pierwszej części dzieci miały możliwość spotkania z niewidomym mężczyzną, któremu towarzyszył pies przewodnik. W niezwykle przystępny sposób opowiedział on uczestnikom wycieczki o swoim życiu, a także licznych trudnościach, z którymi zmaga się na co dzień. Przedstawił także uczniom sporo informacji na temat tego, czym dokładnie zajmuje się pies przewodnik oraz wytłumaczył, jak prawidłowo zachować się, kiedy spotka się na ulicy psa w uprzęży oraz osobę niewidomą. Dzieci z bardzo dużym zainteresowaniem uczestniczyły w tym jakże ważnym spotkaniu. Na koniec każdy miał także możliwość uzyskania odpowiedzi na nurtujące go pytania związane z życiem osób niewidomych oraz słabowidzących.

Drugim elementem wystawy były zajęcia poświęcone alfabetowi Braille’a. Uczniowie dowiedzieli się, jak zbudowane są poszczególne znaki, gdzie można je znaleźć oraz jak długo trwa nauka tego pisma. Niewidoma przewodniczka zaprezentowała także dzieciom sposób, dzięki któremu osoby z taką niepełnosprawnością korzystają ze smartfonów.

Największe wrażenie na uczestnikach wyjazdu wywarła jednak trzecia część wystawy. Wówczas bowiem w bezwzględnym mroku uczniowie dołączyli do niewidomego przewodnika, by poznać świat z jego perspektywy i samodzielnie odczuć, jak wygląda funkcjonowanie osób niewidomych na co dzień. Podczas niemal godzinnego pobytu w ciemności piątoklasiści przekonali się, jak trudna i wymagająca jest egzystencja osób z niepełnosprawnością wzroku. Przebywając w całkowitym  mroku, dzieci prowadzone były dźwiękami imitującymi sytuacje z życia codziennego. Jednocześnie po drodze czekały na nich liczne zadania, wynikające ze zwyczajnych zdarzeń, które jednak w ciemności okazywały się być bardzo trudne i wymagające.

Wizyta w Centrum Nauki i Zmysłów WOMAI uwrażliwiła piątoklasistów na różnorodne problemy, z którymi borykają się na co dzień osoby niewidome i słabowidzące. Ponadto uczniowie mieli możliwość, by zrozumieć potrzeby osób z niepełnosprawnościami, jak również dostrzec, iż odpowiednia determinacja pomaga w pokonywaniu wszelkich barier życiowych. Labirynt ciemności uświadomił z kolei dzieciom, jak ważną rolę w życiu pełnią pozostałe zmysły, takie jak dotyk, słuch, a nawet węch.

Pobyt w centrum wywarł na wszystkich uczestnikach wycieczki niesamowite wrażenie. Podczas podróży powrotnej do Inwałdu piątoklasiści żywiołowo opowiadali o swoich przeżyciach i odczuciach. Wycieczka do Krakowa z pewnością na długo zostanie w pamięci uczniów, którzy zgodnie stwierdzili, iż był to jeden z najlepszych wyjazdów, spośród tych, w których dotychczas uczestniczyli.

Tekst i foto: Kamila Talar;

Skip to content