W ostatnich dniach w naszej placówce odbyły się warsztaty dla uczniów klas piątych, które prowadziła szkolna pielęgniarka. Celem tych zajęć było przypomnienie dzieciom podstawowych zasad związanych z udzielaniem pierwszej pomocy w przypadku nagłego zatrzymanie krązenia, jak również zapoznanie uczniów z zasadami korzystania z automatycznego defibrylatora zewnętrznego (AED) – urządzenia, które zostało zakupione dzięki funduszom zebranym podczas kiermaszu bożonarodzeniowego. Warsztaty miały na celu zatem nie tylko wprowadzenie uczniów w tematykę pierwszej pomocy, ale również nauczenie ich niezbędnych umiejętności, które mogą okazać się kluczowe w nagłych sytuacjach.
Pani pielęgniarka rozpoczęła zajęcia od informacji na temat podstaw pierwszej pomocy, podkreślając, jak istotne jest szybkie podjęcie resuscytacji krążeniowo-oddechowej w sytuacjach zagrażających życiu, a także umiejętne użycie defibrylatora. Każdy z uczniów miał okazję przećwiczyć na fantomie techniki resuscytacji krążeniowo-oddechowej (RKO), co stanowi ważny element praktycznego przygotowania do udzielania pierwszej pomocy. Ponadto pani pielęgniarka wyjaśniła piątoklasistom, czym dokładnie jest AED, jak funkcjonuje oraz w jakich okolicznościach należy je stosować. Uczniowie mieli również możliwość praktycznego zapoznania się z obsługą tego urządzenia. Krok po kroku pani pielęgniarka demonstrowała, jak prawidłowo podłączyć elektrody do osoby wymagającej pomocy oraz jak postępować, gdy urządzenie przeprowadza analizę rytmu serca i wydaje dalsze instrukcje. Dzieci mogły ćwiczyć te umiejętności na fantomie, co dodatkowo zwiększało ich pewność siebie w sytuacjach kryzysowych. Na koniec pani pielęgniarka poruszyła tematykę związaną z zadławieniami i sposobami radzenia sobie w tego typu sytuacjach.
Warsztaty dotyczące obsługi AED okazały się doskonałą okazją do nauki dla uczniów z klasy piątej, a jednocześnie niezwykle cenną inicjatywą. Pani pielęgniarka skutecznie połączyła bowiem teorię z praktyką, co umożliwiło uczniom zdobycie umiejętności, które mogą potencjalnie uratować życie w przyszłości. W ten sposób nasi uczniowie nie tylko poznali nową wiedzę, ale także stali się bardziej odpowiedzialni i świadomi znaczenia pierwszej pomocy.



Tekst: K. Talar; Foto: M. Kudłacik;