Dzięki finansowemu wsparciu rządowego programu „Laboratoria Przyszłości” uczniowie w Inwałdzie mogą korzystać z nowoczesnych sprzętów. Drukarka 3d, długopisy 3d, aparat fotograficzny z gimbalem i statywem, klocki konstrukcyjne, mikrokontrolery, okulary VR, teleskop, mikroskopy, sprzęt nagłaśniający oraz wiele innych nowości uatrakcyjniały szkolne zajęcia w czerwcu. Mimo zbliżających się wakacji uczniowie pracowali z dużym zainteresowaniem i zaangażowaniem.
Klocki konstrukcyjne Lego Spike to nie tylko budowanie i eksperymentowanie, ale przede wszystkim intuicyjne programowanie w języku opartym na Scratchu. Są to zestawy chętnie używane przez najmłodszych, a także przez ósmoklasistów. Wszyscy mają dużą satysfakcję, gdy ich roboty wykonują zaprogramowane zadania.
Coraz chętniej uczniowie sięgają po zestaw Arduino. Umożliwia on młodzieży tworzenie różnorodnych projektów z wykorzystaniem mikrokontrolerów, zarówno bardzo prostych, jak i bardziej zaawansowanych. Specjalne płytki z oprzyrządowaniem można programować samodzielnie lub przy pomocy platformy Arduino.
Szóstoklasiści trenowali swoje umiejętności fotograficzne podczas czerwcowych wydarzeń takich jak: Piknik Rodzinny, wyjście terenowe „Posprzątaj z nami Małopolskę” oraz uroczystość zakończenia roku szkolnego. Każdorazowo podnoszą oni swoje praktyczne umiejętności i cierpliwie szukają ujęć idealnych.
Stacja pogodowa Netatmo jest regularnie używana przez najmłodszych na zajęciach rozwijających. Głównym elementem stacji pogodowej jest baza, która z Internetem łączy się poprzez sieć WiFi, a wszystkie inne czujniki są do niej podłączone poprzez drogę radiową. Czujniki odpytywane są przez stację w 30 minutowych odstępach czasu, ale możemy wywołać je szybciej dotykając raz panel dotykowy znajdujący się w górnej części stacji.
Okulary VR są popularne wśród uczniów. Warto edukować naszą młodzież, że VR to nie tylko gry komputerowe, ale że pozwalają one przenieść się bardzo łatwo w wybrane miejsce i czas oraz że umożliwiają one bezpieczne przeprowadzanie skomplikowanych doświadczeń, zabiegów, symulacji.
Ósmoklasiści nauczyli się obsługi drukarki 3d. Największą zaletą drukarek 3d jest wszechstronność zastosowania. Za ich pomocą można stworzyć dowolne przedmioty codziennego użytku, a także wykorzystywać w przemyśle, medycynie, architekturze i sztuce.
Więcej informacji na temat projektu znajduje się na stronie: https://www.gov.pl/web/laboratoria
Tekst i foto: Renata Czaderska